”Att låna kostar pengar”

En ansvarsfull informationskampanj

Under 2025 träder nya regler för konsumentkrediter i kraft. Syftet är att motverka riskfylld kreditgivning och att enskilda personer blir överskuldsatta genom att beviljas lån som de inte kan betala tillbaka. Ett av de nya kraven är att all marknadsföring av konsumentkrediter måste innehålla en varningstext, bland annat med frasen "Att låna kostar pengar" – något som blev startskottet på en ansvarsfull informationskampanj.

17 februari 2025

Bakgrunden till de nya reglerna

De nya reglerna har införts som en respons på flera sammanlänkade problem i samhället. Under de senaste åren har överskuldsättning blivit en växande samhällsutmaning där bristfälliga kreditbedömningar har lett till att personer beviljas lån de egentligen inte har möjlighet att återbetala. Detta har särskilt drabbat ekonomiskt utsatta grupper, där skuldbördan snabbt kan växa sig stor. Samtidigt har inflation och lågkonjunktur ytterligare pressat hushållens ekonomi, vilket ökar risken för långvariga ekonomiska problem.

Utveckling av det totala skuldbeloppet hos Kronofogden i Sverige 2010-2024 (MDSEK)


Källa: Kronofogden

De nya reglerna syftar till att bryta denna negativa trend genom att skapa en mer hållbar marknad för konsumentkrediter och minska riskerna för att människor hamnar i ekonomiska svårigheter.

Regleringar som skapar mer utmaningar för hushållen

Den gradvisa avtrappningen av ränteavdraget för privatlån och krediter, med start den 1 januari 2025 och full avveckling 2027, riskerar att ytterligare förvärra situationen för hushåll med redan ansträngd ekonomi.

— Detta beslut riskerar att innebära en ökad ekonomisk belastning för låntagarna, särskilt för de grupper som det är tänkt att skydda. Samtidigt är det ett steg i rätt riktning för att på lång sikt minska överskuldsättningen i Sverige och skapa en mer hållbar ekonomi, vilket vi ser som positivt.

Patrik Hankers
Patrik Hankers, General Manager på Collector.

Reglernas innebörd

Det nya regelverket kräver att marknadsföring av konsumentkrediter är tydlig, ärlig och informativ. Fokus ska ligga på att hjälpa konsumenter förstå de ekonomiska konsekvenserna av att ta lån, i stället för att locka till impulsiva beslut eller överkonsumtion. Dessa regler är en viktig del av arbetet för en mer ansvarsfull lånekultur i Sverige.

Ett tillfälle att ta ansvar

Långivare bär stort ansvar i att hjälpa konsumenter att göra informerade och genomtänkta val. Därför ser vi på Collector, som en av de mer etablerade nischbankerna, detta som ett tillfälle att ta ansvar och framhäva vikten av tydlig och rak kommunikation. Reglerade branscher tenderar ofta att hitta sätt att kringgå regler, och väsentlig information göms inte sällan i det finstilta. I stället för att gömma budskapet "att låna kostar pengar" i det finstilta har vi valt att lyfta fram det.

Idén bakom kampanjen

Med informationskampanjen "Att låna kostar pengar" vill vi påminna våra kunder om vikten av att fatta genomtänkta beslut när de lånar pengar. Genom att lyfta fram de ekonomiska konsekvenserna av lån och vikten av att planera för återbetalning stärker vi medvetenheten och uppmuntrar till ansvarsfull låntagning.

– Om en kund hamnar hos Inkasso är det ett misslyckande för både oss och individen. Det ligger i vårt intresse att skapa en hållbar ekonomisk situation för våra kunder där de får så bra förutsättningar som möjligt att betala tillbaka sina lån.

Patrik Hankers, General Manager på Collector.

Låna pengar på ett ansvarsfullt sätt

Vårt mål är att hjälpa dig till en hållbar ekonomisk situation, där du får de bästa förutsättningarna att återbetala ditt lån.

Här har vi listat några viktiga saker att tänka på innan du lånar pengar

Adress

Lilla Bommens Torg 11

411 04 Göteborg

Box 11914, 404 39 Göteborg